Moderskapsmyten

Sitter och läser dagstidningen och att prinsparet fått barn. Slås av hur fantastiska kvinnorna i kungahuset verkar föda barn. Det går både fort och bra varje gång. Jag kan tycka att det är väldigt synd att både kungahuset och media ger näring åt moderskapsmyten. Att Sofia är pigg som en lärka direkt efter förlossningen osv. Att ingen pratar om varför det är fyra år mellan Estelle och Oscar. Visst de kanske ville ha så långt mellan barnen men med Viktorias ålder troligen nån annan anledning. Visst de kanske inte vill gå ut i media om dessa saker men de har ett ansvar och möjlighet att påverka och det skulle vara positivt om de faktiskt gjorde det för att slå hål på moderskapsmyten. Men istället för att normalisera hur saker egentligen funkar, betvivlar att Sofia födde med ett leende, så väljer man ut de delar som är som det förväntas vara. Man skulle säkerligen kunna beskriva min förlossning på samma sätt som media skriver om Sofias men i ärlighetens namn så skrek jag och använde frekvent två olika svordomar för det gjorde ont när en rätt stor människa skulle ur min kropp. Snabb? Alltså alla förlossningar tar tid, det skulle vara om man föder barn i bilen som man ska prata om snabb. Kanske jag som överreagerar men jag betvivlar att samtliga fem förlossningar som kungahuset haft varit så fantastiska som de utmålas. Problemet är att man ofta som förstagångsmamma påverkas av detta och känner misslyckande av att det inte var så fantastiskt. Det är synd för det är ofta lika för alla, sen kanske man upplever det olika men det är oftast bara de positiva delarna som viskningsleken för vidare..

Lämna en kommentar